Elektrokola zažívají boom. Jezdí na nich čím dál více lidí a s tím jde ruku v ruce i jejich technologický vývoj. Výrobci chrlí na trh mnoho novinek a modelů a není jednoduché se v nich vyznat. Zvláště, když mnoha technickým údajům laik nemůže při nejlepší vůli rozumět.
Abyste se při výběru elektrokola neutopili v technických detailech, připravili jsme výběr základních parametrů, které vám s nákupem pomohou.
Nejdřív však musíte mít jasno v tom...
Elektrická kola kopírují rozdělení klasických kol. V nabídce tak najdete silniční elektrokola, horská elektrokola i univerzální elektrokola treková. Upraveným rámem se odlišují dámská elektrokola. Specifickou kategorií jsou městská elektrokola, která slouží na nenáročné pojíždění po městě.
Jak už jsme uvedli v úvodu, díky velkému boomu a nástupu nových technologií dnes specializované silniční či horské modely elektrokol dokáží to stejné jako klasické modely a poradí si s extrémním terénem i ambiciózními sportovními cíli.
Typ kola | Použití | Stavba kola |
Městské elektrokolo |
Jízda po městě, do zaměstnání, na nákup. |
Vzpřímený posed, měkký sedák, baterie na nosiči. |
Trekové elektrokolo |
Rodinné cyklovýlety, turistika v mírném či středně těžkém terénu. |
Kvalitnější komponenty, sportovnější geometrie, větší kapacita baterie = delší dojezd. |
Horské elektrokolo |
Kolo do náročného terénu. Pro horskou turistiku. |
Pevnější a robustnější konstrukce. Odpružení. Baterie v rámu. |
Dámské elektrokolo |
Pro městské ježdění nebo běžnou cykloturistiku v méně náročném terénu. |
Kombinace prvků městských a trekových kol. Snížený rám. |
Pokud věříte svým oblíbeným značkám, v naší nabídce najdete hlavně elektrokola Specialized a elektrokola KTM.
Pokud máte radši krátké vyjížďky ve stylu „trochu přírody, hospůdka a domů“, nemusíte tento parametr příliš řešit. Všechna elektrická kola dnes zvládají bez problémů ujet kolem 30 – 40 km. Pokud chcete na kole projet kus světa, tak si ale dojezd zvolte jako jeden z hlavních parametrů.
Ovlivňuje ho hlavně kapacita baterie. Čím větší kapacita, tím více kilometrů.
Kapacita baterie | Orientační dojezd |
Baterie s kapacitou 10 aH |
50 Km |
Baterie s kapacitou 12 aH |
80 Km |
Baterie s kapacitou 15 aH |
100 Km |
Dojezd ovlivňuje i umístění motoru – středové umístění znamená větší dojezd. Stejně tak dojezd ovlivní i další parametry baterie i motoru. Vliv má i terén. V kopcích, kdy baterie spíná a vypíná se baterie vybije o trochu rychleji než při plynulé jízdě po rovině.
Mějte také na paměti, že čím „objemnější“ baterie, tím je i těžší a o to více ovlivňuje váhu a jízdní vlastnosti kola. Proto se zatím příliš neprosadily ultra kapacitní baterie.
Volba umístění ovlivňuje jízdní vlastnosti, ale i cenu kola. Kola s motorem uprostřed mají nejlepší jízdní vlastnosti, ale jsou dražší. Proto se využívají hlavně u prémiových modelů, kde je hlavním parametrem i co největší zážitek z jízdy a maximální podobnost s jízdou na klasickém kole. Elektrokola se zadním motorem jsou častější u modelů pro městské poježdění.
Motor v náboji předního kola – Není moc častý. Občas na něj narazíte u nejlevnějších modelů nebo u městských elektrokol.
Motor v náboji zadního kola – Větší vliv na jízdní vlastnosti je vyvážen zpravidla nižší cenou. Používá se u silničních elektrokol.
Středový motor – Pokud chcete co nejlepší zážitek z jízdy, je toto umístění nejlepší. Nejméně ovlivňuje jízdní vlastnosti a v tomto umístění motor i nejplynuleji „zabírá“. Středový motor využívají celoodpružená elektrokola, protože pozitivní vliv na jízdu oceníte zejména v těžkém terénu.
Většinou to první, čeho si na kole všimnete. Baterie pro elektrokola zabírají docela hodně místa a výrazně mění design kola. Baterie mají vliv i na jízdní vlastnosti. Zde platí, že čím blíže těžišti kola a čím níže je uložená, tím lepší a plynulejší je jízda.
Rámová baterie je asi nejrozšířenější variantou. Najdete ji na hlavním rámu, tam kde bývá u klasických kol láhev na pití. Mezi výhody patří umístění blízko těžiště kola, má tedy jen malý vliv na jízdní vlastnosti a kolo se chová „přirozeně“. Umožňuje také zachovat standardní geometrii a design kola. Příkladem může být třeba elektrokolo KTM Bosch.
Dobré jízdní vlastnosti mají i kola s baterií na sedlové tyči. Hlavně díky tomu, že váha baterie leží na pro kolo přirozeném místě hlavního svislého rámu, kde zároveň působí i váha jezdce. Zároveň ale ovlivňuje šlapací soustavu a takováto kola mají méně rychlostních převodů. Je tak vhodnější hlavně pro městská elektrokola a levnější modely pro kratší výlety.
Baterie je umístěna za sedlem na nosiči, což posouvá těžiště více dozadu a má větší vliv na jízdu. Proto se používá hlavně u městských kol, kde není účelem dlouhá jízda a velké sportovní výkony, ale je cílem spíše pohodlí.
Při výběru velikosti rámu elektrokola postupujte stejně, jako u kola klasického. Baterie a motor nemají na základní rozměry rámu vliv.
Většina výrobců uvádí u svých modelů výdrž okolo 20 000 kilometrů nebo 500 – 1000 nabíjecích cyklů. Pokud budete na kole jezdit opravdu sporadicky a 20 tisíc km je pro vás celoživotní meta, tak počítejte s výdrží okolo 4 - 8 let.
Čas nabíjení závisí na kapacitě baterie. Baterie s velkou kapacitou pro kola s vyšším dojezdem se nabíjejí většinou déle. V průměru počítejte s nějakými 3 – 6 hodinami. V reálném životě ale málokdy budete nabíjet zcela vybitou baterii na plný objem. Dobití z 30 na 70 %, abyste si po práci mohli na chvíli vyjet ven vám nezabere více než 1 – 2 hodiny.
Maximální rychlost motorem poháněných kol je zákonem omezena na 25 Km/h. Tento limit tak jako maximální rychlost uvádí i výrobci u většiny svých modelů.
Líbil se vám článek?
V naší poradně najdete i další tipy. Třeba jak vybrat inline brusle nebo čeho si všímat při nákupu funkčního oblečení.