Výběru sedla věnujte maximální pozornost. Každou jízdu na něm strávíte celé hodiny a většinou ve stále stejném posezu. Proto musí být maximálně pohodlné a sladěné s vaším tělem.
Pro mnoho zejména rekreačních jezdců končí přemýšlení o sedle u výškového nastavení. I sedlo samotné má ale mnoho parametrů, které byste měli promyslet a při nákupu se jimi řídit. V tomto článku se vám je pokusíme představit a nabídnout několik tipů a rad.
Jako mnoho dalších komponentů, i sedlo vybírejte podle toho, zda je vaším oblíbeným terénem silnice nebo nezpevněné cesty.
Sedla na silnici jsou většinou delší a užší a také o něco tvrdší. Výrobci u nich počítají s vyšším nájezdem kilometrů a intenzivnější jízdou. Proto se u nich jde směrem k nižší váze a větší tvrdosti.
Naopak u sedel pro horská kola se setkáte s robustnější stavbou. MTB sedla jsou o něco širší a měkčí. Cílem je tlumit nárazy při jízdě na nerovném terénu. U horských kol se nepočítá s takovým nájezdem kilometrů jako u silničních a tudíž má pohodlí přednost před nízkou váhou.
Městská a treková kola pro spíše sváteční jezdce a pro krátké vyjížďky mají také měkká a široká sedla a jasně preferují pohodlí jezdce.
Důležitým faktorem při výběru sedla je četnost a délka jízdy. Už jsme to nakousli v odstavci o silničních a horských sedlech. Výrobci se řídí jednoduchou poučkou, že čím více se kolo podobá silničnímu závodnímu speciálu, tím tvrdší, ale zároveň lehčí je jeho sedlo.
Pokud chcete najet ročně tisíce kilometrů a plánujete se dostat do formy, kdy je pro vás standardním výletem 50 km a více, tak rozhodně sáhněte po úzkém a maximálně odlehčeném silničním sedle.
Milovníci horských kol a těžkých terénů naopak zvolí větší vypolstrované sedlo, protože kilometrů spolykají daleko méně a nemusí počítat každý gram zátěže.
Nejpohodlnější a nejvíce vypolstrovaná sedla zvolí ti, kteří mají kolo jako městské přibližovadlo a nemají ambice na žádné velké sportovní výkony.
Sedla se vyrábějí v několika standardních šířkách. Jsou to:
Pohodlná rekreační sedla pak mohou být ještě širší a některé značky mají kvůli využívání jiné geometrie občas míry jiné. Zmíněné tři šířky jsou ale základní rozměry u 90 % modelů.
Správná šířka je pro každého člověka jiná. Zjednodušení tu moc nefungují. Pouze se dá říci, že ženy mají většinou širší pánev než muži a tedy průměrné dámské sedlo bude mít 155 mm a průměrné pánské sedlo 143 mm.
Není to ovšem pravidlem a šířka sedla se nedá ani odhadnout z mohutnosti postavy. Stejně jako může mít vysoký člověk malou nohu, může mít i mohutný muž úzkou rozteč sedacích kostí a správné sedlo pro něj bude mít šířku oněch 130 mm.
Pokud si vybíráte nové kolo nebo nové sedlo a víte, že vám minulé nebylo pohodlné, změřte si šířku starého sedla a vyberte si u nového kousku jinou šířku.
Pokud vám metoda pokus-omyl nepřijde dobrá, zjistěte, zda v nějakém cykloservisu v okolí měří rozteč sedacích kostí. Změření je jednoduché, prostě si sednete do sedáku s paměťovou pěnou a podle otisku vám pak doporučí šířku sedla.
Výrobci sedel jsou si vědomi, že na pohodlí záleží. Proto se snaží přicházet s novými nápady, jak při co nejnižší váze nabídnout nejlepší pohodlí.
Velmi oblíbená jsou cyklistická sedla s gelovou výplní. Nejen že je gel měkký a dobře tlumí vibrace, ale navíc je ho pro dosažení srovnatelného efektu potřeba méně než molitanu nebo jiných běžných výplní. Gelové vložky se díky tomu objevují i ve sportovnějších sedlech. Například u cyklistických sedel Specialized.
Už jsme několikrát zdůrazňovali váhu sedel. V touze po shazování každého gramu se u lepších modelů setkáte s karbonovou kostrou. Karbon je lehký a pruží, což z něj dělá ideální materiál. Levnější sedla kombinují karbon a plast a základní modely jsou celoplastové.
Firmy se předhání v novinkách a tak jsou sedla často přehlídkou nových technologií a materiálů. K polstrování se dnes používají speciální pěny a velký důraz je dán i na geometrii sedel, aby se co nejlépe přizpůsobily ergonomii těla.